آرشیو مهر ماه 1403

من مهندس محمد رضا تکبیرگو کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات هستم که قراره اینجا با هم در مورد دنیای فناوری اطلاعات کلی حرف بزنیم

معرفی 5 شرکت برتر خرید اقساطی در ایران با قابلیت الان بخر بعدا پرداخت کن

۲ بازديد

لندتک‌ها کسب‌وکارهای فین‌تکی هستند که وام و اعتبار مبتنی بر فناوری ارائه می‌دهند و این وام و اعتبارها به‌صورت فردی یا سازمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرند. لندتک‌ها در یکی دو سال اخیر رشد و توسعه زیادی را تجربه کرده‌اند و این‌طور به نظر می‌رسد که با توجه به اقتصاد تورمی حاکم بر ایران، راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم و کمک به آنها برای برطرف کردن نیازهای روزمره‌شان هستند.سهولت و سادگی استفاده از ان خدمات هم همواره مورد توجه بوده است که به عنوان مثال سامانه مینی پی تنها با ارائه شماره تماس تلفن و بدون نیاز به اینترنت و دانلود اپلیکیشن مینی پی به ارائه خدمات می پردازد.  با توجه به اهمیتی که توسعه لندتک‌ها در کشور دارند به معرفی 5 شرکت برتر در حوزه لنتک ایران که قابلیت BNPL   ( الان بخر ، بعدا پرداخت کن ) می پردازیم .

  1. مینی پی

 

مینی‌پی یک سیستم خرید قسطی برای کالاهای روزمره و به‌اصطلاح تندمصرف است که به کاربران خود اجازه می‌دهد خریدهایشان را از پذیرندگان طرف قرارداد با سامانه مینی‌پی انجام دهند و هزینه خرید را بعداً به‌صورت اقساطی، بدون بهره و کارمزد، پرداخت کنند. مینی‌پی با پیاده‌سازی یک زیرساخت خلاقانه و نوآورانه و عقد قرارداد با سازمان‌های مختلف و دریافت تضامین کسر از حقوق تجمیعی، ریسک عدم وصول اقساط را به صفر رسانده و یک سرویس خرید اعتباری و پرداخت اقساطی با نرخ نکول صفر را عملیاتی کرده است.

اشخاص به‌صورت مستقیم نمی‌توانند از سرویس‌های مینی‌پی استفاده کنند و لازم است که اعتبار سازمانی مینی پی برایشان فعال باشد . این کسب‌وکار هم‌اکنون شانزده هزار پذیرنده و بیش از پانزده هزار صندوق فروش در سراسر کشور دارد و تا امروز به بیش از دویست هزار کاربر اعتبارB2B  داده است. کاربران می‌توانند با دانلود اپلیکیشن مینی‌پی و ورود به آن ابتدا سازمان خود را انتخاب کنند، سپس میزان اعتبار مینی پی ، ‌وضعیت اقساط و رسید تراکنش‌های خود را ببینند.

 

2.اسنپ پی

 

اسنپ‌پی یکی از ارائه‌دهندگان سرویس BNPL در ایران است که از سال ۱۳۹۹ با هدف ایجاد فراگیری مالی آغاز به کار کرده است. اسنپ‌پی سه نوع اعتبار به کاربرانش ارائه می‌دهد؛ اعتبار ماهانه، اعتبار اقساطی و اعتبار بانکی. «اسنپ‌بیمه»، «پرداخت مستقیم» و «خرید حضوری با استفاده از اعتبارهای اسنپ‌پی» از دیگر خدمات این شرکت است. اعتبار ماهانه به کاربران این امکان را می‌دهد تا در طول ماه از خدمات مختلف حمل‌ونقل، خریدهای سوپرمارکتی، خرید غذا و همچنین مراقبت‌های پزشکی استفاده کنند و هزینه‌ آن را در انتهای ماه بپردازند. کاربران با استفاده از اعتبار اقساطی اسنپ‌پی که از سال ۱۴۰۱ فعال شده، می‌توانند خریدهای خود را انجام دهند و هزینه آن را در چهار قسط، بدون پرداخت سود و کارمزد بپردازند. همچنین به‌تازگی (تابستان ۱۴۰۳) سرویس اعتبار بانکی به خدمات اسنپ‌پی اضافه شده و کاربران می‌توانند تا سقف پنجاه میلیون تومان،‌ بدون تشریفات بانکی و فقط با ارائه‌ یک چک ضمانت از این تسهیلات برخوردار شوند.

هم‌اکنون کف اعتبار اقساطی اسنپ‌پی دو میلیون تومان و سقف آن برای کاربران عادی بیست میلیون تومان و برای کاربران کسب‌وکاری پنجاه میلیون تومان است. اعتبار ماهانه نیز برای کاربران مختلف متفاوت بوده و از سیصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان را شامل می‌شود. طبق گفته مدیران اسنپ‌پی، این شرکت تاکنون برای بیش از دوازده میلیون کاربر از کاربران سوپراپلیکیشن اسنپ فعال شده است. اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در سال ۱۴۰۲ رشدی یازده‌برابری کرده است. همچنین، در سال ۱۴۰۲ رکورد استفاده از سرویس اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در یک روز با ۱۰۲.۴۸۶ سفارش رقم خورد. همه سرویس‌های اعتباری در اسنپ‌پی به‌جز سرویس اعتبار بانکی،‌ بدون نیاز به ضامن و همچنین بدون دریافت کارمزد ارائه می‌شود. برای فعال‌سازی اعتبار اسنپ‌پی، به هیچ وثیقه و ضامنی نیاز نیست و تخصیص آن صرفاً مبتنی بر اعتبار کاربران نزد اسنپ‌پی است. اعتبار اسنپ‌پی بدون هیچ تشریفاتی، به‌صورت آنی و غیرحضوری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و بلافاصله قابل استفاده است.

 

3.الو قسطی

الوقسطی مرجع خرید قسطی کالا، فعالیت خود را از تابستان سال ۱۴۰۱ با نام حقوقی کیان مبتکر فردا آغاز کرد. رسالت اصلی الوقسطی تسهیل فرایند خرید اقساطی کالا برای مشتریانش در سراسر ایران است. این پلتفرم خرید قسطی کالا، امکان خرید انواع کالای دیجیتال (گوشی موبایل، لپ‌تاپ، دوربین، کنسول بازی، ماشین‌های اداری و…)، لوازم خانگی (یخچال، کولرگازی، تلویزیون، لباسشویی و…)، وسایل نقلیه (موتورسیکلت، دوچرخه و…)، آلات موسیقی و تجهیزات پزشکی را به‌صورت اقساطی برای مشتریان فراهم می‌کند. هم‌اکنون الوقسطی با بیش از ۲۱.۰۰۰ مشتری، بیش از ۱.۲۰۰ محصول متفاوت و بهره‌مندی از اکثر برندهای مطرح بازار و با تیمی هفتادنفری از متخصصان حوزه‌های مختلف توانسته سهم قابل توجهی از بازار فروش کالای اقساطی را به خود اختصاص دهد  .

4.تارا

شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا با پشتوانه پنجاه سال فعالیت و تجربه اقتصادی و توسعه کسب‌وکاری گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۹۹ تأسیس شد. تارا یکی از شرکت‌های لندتکی فعال در حوزه اعتبار در بازار ایران است که به ارائه راهکارهای دیجیتال برای بهبود تجربه مردم از خدمات مالی می‌پردازد. فعالیت جدی این شرکت از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و هم‌اکنون نرم‌افزاری کاربردی با سرویس‌هایی نظیر اعتبار سازمانی، بن‌های رفاهی، کارت هدیه، اعتبار خرد،‌ کیف پول الکترونیکی با قابلیت برگشت ۳درصد و وام فوری دارد. اعتبار سازمانی تارا به این صورت است که نیاز به مساعده را در سازمان‌ها برطرف می‌کند و بدون اینکه از کارکنان سازمان‌ها سود، ضامن و چک بخواهد، قدرت خرید آنها را افزایش می‌دهد. تارا با داشتن مشتریانی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های دولتی و خصوصی، از بانک ملی ایران گرفته تا شرکت ملی نفت، موفق به ارائه این سرویس شده است.

کاربران نرم‌افزار تارا طی یک فرایند ساده و سریع احراز هویت می‌شوند و در کمتر از بیست دقیقه بدون چک و ضامن تا سقف پنج میلیون تومان اعتبار خرد دریافت می‌کنند که قابل استفاده در شبکه بزرگ فروشگاهی تارا است. این افراد درنهایت مبلغ خرید خود را بدون سود و کارمزد و در دو قسط بازمی‌گردانند. تارا با ارائه بن‌کارت رفاهی الکترونیکی، بدون درگیر کردن افراد در فرایندهای وقت‌گیر و پیچیده، به شکل آنی بن‌هایی را برای کارمندان سازمان‌ها صادر می‌کند که قابلیت استفاده در شبکه فروشگاهی تارا را دارند. تارا در راستای شعار «تارا؛ یک دوستی بااعتبار» تلاش کرده سرویس کیف پول بازگشت نقدی را با کاربری بازگشت ۳درصد وجه از هر خرید برای عموم کاربران فراهم کند.

در این سرویس، کاربر بدون نیاز به هیچ مدرکی و فقط با نصب نرم‌افزار می‌تواند از فروشگاه‌های طرف قرارداد تارا خرید کند و ۳درصد از مبلغ خرید را به شکل نقدی پس بگیرد. نقطه قوت تارا شبکه بزرگ فروشندگان طرف قرارداد با آن است که توانسته با هشت هزار فروشگاه در دسته‌بندی‌های متنوع و پراکندگی در سراسر کشور، نیاز خرید کاربرانش را چه به‌صورت آنلاین، چه به‌صورت حضوری برطرف کند. این شرکت به‌تازگی سیستم وام‌دهی B2C خود، به نام وام فوری را فعال کرده و کاربران می‌توانند تا سقف صد میلیون تومان وام بدون ضامن با کمترین سود و کارمزد بگیرند. برای دریافت این وام ارائه یک برگ چک صیادی از سوی کاربر کافی است.

 

کیپا در سال ۱۳۹۷ با ارائه خدمات پرداخت اعتباری در حوزه دندان‌پزشکی شروع به فعالیت کرد، اما با گسترش فعالیت‌هایش در صنعت لندتک حوزه‌های متنوع دیگری هم به شبکه پذیرندگی‌اش اضافه شد، ازجمله: خدمات پزشکی و سلامت، گردشگری، زیبایی و آرایشی، مد و پوشاک، بیمه، کالاهای تندمصرف، کالای دیجیتال، خانه و آشپزخانه، مبلمان و سرویس خواب و فرش، آموزشی و لوازم‌خانگی. به کمک شبکه پذیرندگی کیپا با بیش از چهارده هزار نقطه فروش همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار، هفت، جانبو، هایپرفمیلی، بیمه‌های رازی و ملت، خرید اقساطی برای مخاطب به یک تجربه آسان تبدیل شده است. خلق سبک زندگی اعتباری، از اهداف مهم کیپا در جریان فعالیت این لندتک است.

ازجمله فعالیت‌های کیپا می‌توان به ثبت قرارداد با چهار بانک بزرگ کشور و ثبت بیش از هفت میلیون تراکنش اشاره کرد. همچنین بیش از پنجاه سازمان بزرگ کشور مانند وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان تأمین اجتماعی، بانک مهر ایران، رایتل، بانک دی و بانک رفاه کارگران از خدمات کیپا استفاده می‌کنند. هدف بزرگ تیم کیپا برای سال جاری تبدیل‌ شدن به یک هلدینگ مالی بین‌المللی است تا کیف پول‌های اعتباری کیپا در تمام کشورها قابل ‌استفاده باشد. درنهایت چشم‌انداز کیپا ایجاد یک سبک زندگی بر مبنای اعتبار برای ایرانیان است و تمام اقدامات خود را بر مبنای این چشم‌انداز تدوین کرده است.